Mielen johtamisesta sanoilla vaikuttamiseen
Pro Sophie
-yhdistys järjesti 30.9. mieliinpainuvan illan jäsenilleen sekä
sairaalakoulujen opettajakunnalle ja toiminnasta kiinnostuneille.
Illan ohjelmassa puhuivat tekniikan tohtori Helena Åhman mielen
johtamisesta ja filosofian maisteri Marsa Luukkonen sanoilla
vaikuttamisesta.
”Tämä on tunnemittari!” vastasi pieni poika sairaalakoulun
rehtorille, kun tämä vieraili luokassa ja hämmästeli jännää laitetta
pojan pöydällä. ”Laitan siihen aina helmen siihen kohtaan, missä
väsyttää, ärsyttää tai on hyvä olla.” Jäin miettimään, kuinka paljon
mukavampi meillä kaikilla olisi olla, niin lasten kuin aikuistenkin
maailmassa, jos jokaisella olisi oma, näkyvä tunnemittari.
Monesti tunteet jäävät käsittelemättä eikä niiden ratkaisevaa
merkitystä ymmärretä. Tunteita kannattaa siitä huolimatta yrittää
säädellä, vaikka niitä ei voikaan täysin hallita. Elämässä ja
työelämässä kehittyminen edellyttää tunteiden tunnistamista ja
tietoista rakentamista. Uutta ajattelua ja selkeämpää tekemistä voi
syntyä juuri tunteiden rakentamisen kautta, kun vaikutamme toistemme
kokemuksiin. Kaikissa kouluissa pitäisikin opettaa erityisesti
ajattelun taitoa ja painottaa tunteiden osuutta enemmän.
Voimme suunnata huomiomme tietoisesti johonkin ja syventyä siihen.
Aivomme ovat rutiineja poimiva koneisto, joten ajattelu kannattaa
”pakottaa” tietoisesti uusille radoille, sellaisille, joita emme
yleensä vaihtoehdoiksi huomaa. Mitäpä jos aloittaisimme vaikkapa
muuttamalla omaa asennettamme uteliaammaksi ja suhtautuisimme
kaikkiin ihmisiin kuin uusiin jännittäviin tuttavuuksiin? Heistä
voisi löytyä lisää kerrassaan upeita asioita.
Myönteisyys edistää oivallusten syntymistä. Aivoille kannattaa
kuitenkin varata mahdollisuus työstää asioita riittävän pitkään:
miettiä, unohtaa ja palata asiaan uudelleen. Erilaiset ajattelutavat
tuottavat erilaisia lopputuloksia: siksi asioita kannattaa katsoa
erilaisista näkökulmista, niin kokonaisuuden kuin yksityiskohtienkin
kautta, sekä loogisesti päätellen ja intuitioon luottaen ja niin
myönteisten kuin kielteistenkin seurausten kautta.
Erilaisuutemme vaikuttaa siihen, miten tulkitsemme ja ymmärrämme
sanoja. Kieli on myös se, joka virittää mielen. Sanavalintammekin
vaikuttavat toistemme tunteisiin, joten ei ole yhdentekevää,
käytämmekö esimerkiksi nuoresta ihmisestä ilmaisua aktiivinen lapsi
vai suulas kakara.
Ymmärrettävyyden vaaliminen on erittäin tärkeää viestin perillemenon
varmistamiseksi. Hienoja muotisanoja ja turhia vierassanoja
kannattaa välttää, eli vaikkapa motivoinnin sijaan voi
konkreettisesti kannustaa ja maanläheisesti innostaa muita mukaan —
näin tunnekin välittyy paremmin. Konkreettiset asiat saavat kielen
kehittyessä myös kuvaannollisia merkityksiä, joten lapsiin voi
nykyään esimerkiksi panostaa.
Etenkin netissä lukijat ovat monenlaisia, eikä kirjoittaja voi
tietää, mistä syystä ja millainen lukija sivuille tulee ja mistä
kohdasta hän tekstin aloittaa. Tekstin pitää siis olla selkeää
alustaa loppuun. Silloin siinä kirkastuu viestin ydinsanoma. Sanat
ovat voimakkaita vaikuttamisen välineitä.
Hanna Salminen, viestinnän valmentaja