© Marsa Luukkonen
Aidosti innovatiivinen substanssiosaaja
Istun luennoilla,
seminaareissa ja muissa vastaavissa tilaisuuksissa korvat höröllä ja
teen innokkaasti merkintöjä mustakantiseen Moleskine-muistikirjaani.
Niitä on täyttynyt jo monta, ja niihin on kertynyt uskomaton määrä
sanastoa ja kapulakielisiä lausahduksia puhujapönttöjen
puppugeneraattoreilta. En siis aina kirjoitakaan muistiin
esiintyjien yleviä ajatuksia vaan toinen toistaan
mielikuvituksellisempia kiertoilmauksia sekä tyhjänpäiväisiä
mainos-, muoti- ja konsulttisanoja. Toisin sanoen kerään
kielikolumniaineistoa. Ja sitä kyllä piisaa, vaikka osa puhuu ihan
asiaakin ja jopa ymmärrettävästi.
Olin
vastikään esittelytilaisuudessa, jossa kerrottiin muun muassa, että
"keskiössä ovat strategiset ja horisontaaliset kokonaisuudet",
"tarkastelu on ilmiölähtöistä toimijalähtöisyyden sijaan",
"avainkysymyksiin kuuluu kehitys indikaattoreiden valossa" ja että
"seuranta on prosessi". Substanssia luvattiin "kehittää, edistää,
selvittää, sujuvoittaa ja vastuuttaa substanssiosaajien toimesta".
Samat tekstit sekä luettiin ääneen että näytettiin täyteen
ahdetuilta Powerpoint-dioilta. Olin lähinnä tyrmistynyt. Miten
olisin voinut tulkita oikein, ymmärtää käytännön tasolla ja muistaa
tällaista tekstiä?
Ihmettelen
usein tällaisissa tilaisuuksissa, miksi nykyisin pitää aina sanoa
substanssi eikä täsmällisesti joko sisältö tai aines, globaali eikä
maailmanlaajuinen tai yleismaailmallinen, eskaloitua eikä laajentua,
kiihtyä tai voimistua, prioriteetti eikä etuoikeus, ensisijaisuus
tai tärkein asia, innovaatio eikä keksintö, uudistus, uusi menetelmä
tai uusi idea, resurssit eikä keinot, voimavarat tai mahdollisuudet,
substanssiosaaja eikä asiantuntija? Muodikkailla vierassanoilla on
usein monta vaihtoehtoista merkitystä suomeksi, joten ne sumentavat
viestiä.
Miksi omaansa
pitää mainostaa joka mutkassa dynaamiseksi, edelläkävijäksi,
johtavaksi, avoimeksi, läpinäkyväksi, aidosti ystävälliseksi,
oikeasti edulliseksi ja asiakaslähtöiseksi? Olenko asiakasomistaja
vai omistaja-asiakas? Mitä tarkoittaa ajatus "olemme muuttuneet
entistä asiakaslähtöisemmiksi kyetäksemme arvolupauksemme pohjalta
ilahduttamaan asiakasta"? Keitä tällaiset mainossanat ja
strategisten suunnitteluvisioiden tahtotilalauseet palvelevat?
Visiot,
missiot, agendat, haasteet, tahtotilat, tiekartat, toimijat,
lisäarvot, kestävät kehitykset, yhteiskuntavastuut, tavoitettavuudet
ja voimaannuttamiset vilahtelevat puheissa ja kirjoituksissa
kyllästymiseen asti, ja jälkikäteen ei ole kummoistakaan mielikuvaa
itse asiasta ja sen esittäjän taustayhteisöstä. Toimialasta
riippumatta kaikki yhteisöt vaikuttavat ihan samanlaisilta. Eikö
siis jo olisi aika puhua ytimekkäin ja ymmärrettävin sanoin ja
lausein?
Monimutkaisilla ilmauksilla peitellään asioita monista eri syistä:
"Yritys on haavoittanut asiakkaitaan emotionaalisen komponentin
suhteen." "Kasvun painopistettä siirretään nousutalouksiin." "Yritys
saneeraa sata työpaikkaa." "Tarjoamme asiakkaillemme käänteisen
rahoitusratkaisun." " Kiinalaisista koulutetuista on tullut
muutoksen agentteja ja kasvun draivereita." "Yritys kohtasi
luottovastuutapahtuman." Yhdysvaltalaisella sijoittajagurulla Warren
Buffettilla on tällaiseen vaikeaselkoisuuteen hyvä vastaisku: hän
sijoittaa vain sellaiseen liiketoimintaan, jota hän ymmärtää!