Hyvä ystävä,


Sophie Mannerheimin koulu saanut upean tunnustuksen – Diakonissalaitoksen Aurora-palkinnon 2026. Perusteluissa mainitaan, että ”Sophie Mannerheimin koulu on korvaamaton osa Rinnekotien intensiivihoitoa ja tarjoaa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville lapsille toivoa, turvaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Koulun henkilökunnan vahva ammattitaito, lämmin kasvatuksellinen työote ja syvä sitoutuminen lasten hyvinvointiin näkyvät arjen kohtaamisissa”. Kuvassa rehtori Anna-Kaisa Lindquist (oik.) ja erityisopettaja Kristina Frolova. Sydämelliset onnittelut koulun väelle.
Pro Sophien toimintavuosi käynnistyi videotallenteella, joka oli kahdeksan viikkoa näkyvillä YouTubessa. Johanna Linner Matikka luennoi aiheesta Turvan merkitys ja rakentaminen arjessa. Aihe on hyvin ajankohtainen, koska turvattomuuden tunnetta lisäävät globaalit myllerrykset, jotka lainehtivat myös tänne kotimaahan saakka. Toivottavasti ehdit nähdä luennon ja sitä seuranneen Johannan ja rehtori Anna-Kaisa Lindquistin hienon keskustelutuokion. Videolinkki lähetettiin jäsenille ja kaikille Suomen sairaalaopetusyksiköille, joita on 24 kappaletta.
Nyt puhutaan paljon kohtaamisista, vuorovaikutuksen välttämättömyydestä sekä aivojen rauhoittamisesta tekniikan tarjoamien houkutusten ja koukutusten pauloista. Kännykkäkieltokin lanseerattiin kouluihin, että oppilaat ja opettajat saisivat aitoja kohtaamisia ”naamakkain” ja silmät etsisivät muutakin kuin kännykän ruudun. Yhdistyksemme tämän vuoden teema onkin ”Merkityksellisesti yhdessä”. Tapaamme teeman tiimoilta teatteri Avoimissa Ovissa torstaina 8.10.2025 klo 17.30–20.00. Tallenna päivä jo allakkaasi ja tule yhdessäolo- ja vuorovaikutapahtumaamme.

Lukukummimme Pirjo-Riitta Antvuori, Nanny Granfeldt ja Riitta Keino ovat käyneet tänäkin lukuvuonna säännöllisesti kerran kuukaudessa lukemassa Sophien koulun oppilaille. Yhä useampi koululainen haluaa kuulla ääneen lukemista ja jutella lukukummien kanssa. Monet oppilaat ovat myös rohkaistuneet lukemaan itse. Ota yhteyttä, jos innostut lukukummiajatuksesta. Kummimme kertovat, että nämä tuokiot antavat valtavasti iloa ja merkitystä elämään. Eräs oppilas piirsi kuvan kummeille tekstillä: Kiitos, kun luitte!

Lenkillä Vierumäen metsässä putkahti eteen sinivuokkoja. Tämän kuvan myötä kiitän Sinua, että olet jäsenemme ja tuet sairaalaopetusta. Jäsenmaksujen ja lahjoitusten avulla saamme oppilaille mm. retkiä, taiteilijavieraita, taidetarvikkeita, liikuntavälineitä ja kevätjuhlassa 30.5. jaetaan jälleen 10 stipendiä. Sairaalakoulujen aikuisväelle puolestaan mahdollistetaan erityisalansa täsmäkoulutusta.
Oikein hyvää kesäaikaa ja merkityksellisiä yhdessäolon hetkiä!
Lämpimin terveisin Sirpa
